ΠΡΑΚΤΟΡΕΣ ΣΤΟ WORLD OF WARCRAFT ΚΑΙ ΣΤΟ SECOND LIFE

Καθώς οι αποκαλύψεις από τα έγγραφα που διέρρευσε ο πρώην εργαζόμενος των αμερικανικών υπηρεσιών πληροφοριών, Έντουαρντ Σνόουντεν, συνεχίζονται αμείωτες (πρακτικά εξαναγκάζοντας τον πρόεδρο Ομπάμα να δεσμευτεί δημόσια για μεταρρυθμίσεις στο αντικείμενο), μία είδηση η οποία είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον από gaming πλευράς ήταν η ύπαρξη επιχειρήσεων διείσδυσης από πλευράς πρακτόρων αμερικανικών και βρετανικών υπηρεσιών πληροφοριών στους on-line κόσμους του World of Warcraft και του Second Life, αλλά και στο Xbox Live. O λόγος: η αναζήτηση τρομοκρατών οι οποίοι ενδεχομένως να χρησιμοποιούσαν τα μέσα επικοινωνίας που παρέχονται εκεί για συντονισμό και διοργάνωση τρομοκρατικών δραστηριοτήτων.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα των «New York Times», της «Guardian» και του «ProPublica», τα οποία αναφέρονται σε μελέτες και δραστηριότητες του 2008, οι φόβοι περί αξιοποίησης των on-line παιχνιδιών ως καναλιών επικοινωνίας από τρομοκράτες είχαν ως αποτέλεσμα την αποστολή πρακτόρων στον gaming κυβερνοχώρο. Οι εν λόγω κατάσκοποι δημιούργησαν αληθοφανείς χαρακτήρες (όσο οξύμωρο και αν ακούγεται κάτι τέτοιο, πρόκειται για σημείο των καιρών) και μπήκαν να παρακολουθήσουν τους ψηφιακούς κόσμους ενσαρκώνοντας orcs, dwarves, elves, playboys, φωτομοντέλα κ.λπ. Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων τους δεν ήταν μόνο η συλλογή πληροφοριών σχετικά με το περιεχόμενο των επικοινωνιών μεταξύ των παικτών, αλλά και η στρατολόγηση εν δυνάμει πληροφοριοδοτών – ανθρώπων σε σημαντικές θέσεις (μηχανικοί, επιστήμονες, εργαζόμενοι σε ξένες υπηρεσίες κ.ά.), που ήταν παράλληλα gamers. Ειδικότερα, σε έγγραφο της NSA του 2008, τα on-line παιχνίδια χαρακτηρίζονται ως δίκτυα επικοινωνιών που εν δυνάμει θα μπορούσαν να είναι «πλούσια σε στόχους», καθώς παρέχουν τη μοναδική δυνατότητα σε υπόπτους για τρομοκρατία να κρύβονται σε κοινή θέα. Σε άλλο έγγραφο, τα παιχνίδια χαρακτηρίζονται ως «ευκαιρία».


Μεγάλη ήταν η παρουσία κατασκόπων στο Second Life. Αναρωτιέται κανείς αν κυνηγούσαν τρομοκράτες ή τίποτα άλλο.

Όπως φαίνεται, η όλη ιδέα έγινε δεκτή με μεγάλο ενθουσιασμό (που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αναμενόμενος, καθώς αποτελεί μία ιδιαίτερη, πιο «James Bond» προσέγγιση στη φράση «πληρώνεται για να παίζει παιχνίδια» από τις κοινότητες των υπηρεσιών πληροφοριών, με αποτέλεσμα να σημειωθεί μεγάλη διείσδυση. Ειδικά στην περίπτωση του Second Life, οι πράκτορες του FBI, της CIA και του Πενταγώνου, οι οποίοι λειτουργούσαν, ήταν κάποια περίοδο τόσο πολλοί που ελήφθησαν ειδικά μέτρα για να αποφευχθούν παράξενα «παρατράγουδα».

Ωστόσο, σε τελική ανάλυση, μάλλον οι εκτιμήσεις ήταν υπερβολικές, καθώς στα έγγραφα δεν αναφέρεται κάποια αντιτρομοκρατική επιτυχία που να προέκυψε από αυτού του είδους τις κατασκοπευτικές δραστηριότητες – οπότε μάλλον είναι δόκιμο να θεωρήσει κανείς πως αυτήν τη στιγμή που μιλάμε ο αριθμός των πρακτόρων που… δουλεύουν στα on-line games πρέπει να είναι περιορισμένος. Όπως επισημαίνουν άλλωστε ειδικοί του χώρου της κυβερνοασφαλείας, τρομοκράτες οι οποίοι επιθυμούν να επικοινωνήσουν χωρίς να γίνουν αντιληπτοί μπορούν να βρουν πολλούς αποτελεσματικότερους και πιο ασφαλείς τρόπους από το να φτιάξουν το avatar ενός λ.χ. Blood Elf. Παρ’ όλα αυτά, στην περίπτωση της GCHQ υπάρχει μία αναφορά σε «αποστολή» στο Second Life που είχε ως αποτέλεσμα το ξήλωμα ενός κυκλώματος το οποίο χρησιμοποιούσε τον κόσμο του παιχνιδιού για τη διακίνηση κλεμμένων δεδομένων πιστωτικών καρτών.

Share
Γράψτε τα Σχόλια σας ...
Για να κάνετε σχόλιο πρέπει να κάνετε login στο Forum