THE CROWD-FUNDED FUTURE

Ας κοιτάξουμε τα top selling Early Access games στο Steam. Θα σας δώσω μονάχα λίγα δείγματα από το Top 10 και μία σύντομη περιγραφή και θα σας αφήσω να «ενώσετε τις τελείες», να βρείτε τις ομοιότητές τους με άλλα παιχνίδια που έχουν κυκλοφορήσει πρόσφατα μέσω πιο παραδοσιακών μηχανισμών. Έχουμε και λέμε: Day Z και Rust (το παράδειγμα με τον τσίτσιδο λιθοβόλο παίκτη – για το Rust μιλούσα), με το πρώτο να έχει αποκτήσει απίστευτο hype πίσω του, και παρά τις προειδοποιήσεις των δημιουργών πως είναι ακόμα work in progress, έχει ήδη κατακτήσει την πρώτη θέση! Και τα δύο έχουν τα ίδια features (επιβίωση, έντονο PvP, permadeath) και χαίρουν ιδιαίτερης εκτίμησης από τους παίκτες. Ακολουθεί το Starbound (από τους δημιουργούς του τρελά επιτυχημένου Terraria), ένα Terraria clone αλλά με space exploration και το Next Car Game (demolition derby racing), ένα παιχνίδι που έχει, την ώρα που γράφονται οι αράδες, δύο μόνο μέρες στην υπηρεσία και ήδη κατέκτησε την 3η θέση στη λίστα! Δεν πρέπει να αγνοήσουμε το Wasteland 2 του Brian Fargo (oldschool turn-based strategy) και το Kerbal Space Program, ένα simulation παιχνίδι όπου πρέπει να κατασκευάσετε πυραύλους και να στείλετε το πλήρωμά σας στους διαστημικούς προορισμούς που επιθυμείτε! Τώρα που έχετε μία αρκετά αντιπροσωπευτική εικόνα για τα παιχνίδια που μπορείτε να βρείτε στο πρόγραμμα, αναρωτηθείτε τούτο: πότε ήταν η τελευταία φορά που παίξατε κάποιο παρόμοιο παιχνίδι;

Το άρθρο αυτό ξεκίνησε να γράφεται από κάποιον που αναρωτιόταν τι πραγματικά συμβαίνει, αλλά όσο περισσότερες αράδες συμπληρώνονται, αυτός ο κάποιος (ευεργέτης μου μεγάλος) αρχίζει να πείθεται πως τα παραπάνω είναι όντως ο λόγος για την επιτυχία του προγράμματος Early Access. Σταματάω τώρα να αναφέρομαι στον εαυτό μου στο τρίτο πρόσωπο (μπορεί να γίνει εξαιρετικά εθιστικό, πιστέψτε με) και πιάνω τον εαυτό μου να ανυπομονεί για την κυκλοφορία αυτών των πρωτότυπων παιχνιδιών. Περιμένω περισσότερο το Wasteland 2 από το Watchdogs και ας πέσετε να με φάτε. Σε ένα παρόν όπου οι publishers φοβούνται την καινοτομία και προτιμούν να «αρμέγουν» μέχρι τελικής πτώσης (βλ. COD, Assassin’s Creed), οι indie developers φαίνεται να κερδίζουν τις εντυπώσεις. Indie όσο δεν πάει αλλά… μήπως αυτό είναι το μέλλον του gaming;


Το team πίσω από το Interstellar Marines. Το παιχνίδι αυτό φτιάχνεται εδώ και κάτι δεκαετίες, άραγε θα τα καταφέρει στο Early Access;

Η υπόσχεση που δίνει ο τάδε developer στη σελίδα του παιχνιδιού του στο Kickstarter δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αναμετρηθεί με το δείγμα που προσφέρει ο developer στο Steam, το οποίο όχι μόνο είναι playable από το πρώτο λεπτό, αλλά λειτουργεί ως ένα γιγάντιο demo για το Early Access παιχνίδι. Beat that if you can. Δεν μπορείς! Επιπλέον, το Kickstarter δεν δίνει δραχμή στο δημιουργό, αν δεν συγκεντρωθεί το ζητούμενο ποσό κατά το ορισμένο deadline, ενώ στο Early Access program ο δημιουργός (ενδέχεται να κάνω λάθος σε αυτό αλλά δεν έχουν υπάρξει αποδείξεις για το αντίθετο) πληρώνεται άμεσα μετά από κάθε sale. Έτσι, όχι μόνο μαζεύει κεφάλαιο για την ολοκλήρωση και την υποστήριξη του προϊόντος μετά το release, αλλά ενδέχεται να υπάρξουν και περίσσια λεφτά για ένα μελλοντικό project! Τα αποτελέσματα μιλούν από μόνα τους. Η δημιουργός εταιρεία Bugbear αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το Kickstarter campaign της, καθώς το Next Car Game απέτυχε να μαζέψει το απαιτούμενο ποσό των 350.000 δολαρίων. Το Steam Early Access όχι μόνο εκτίναξε τη δημοσιότητα του παιχνιδιού, αλλά απέφερε στους developers πολλά περισσότερα κονδύλια! Παρομοίως, το «Sir, You are being Hunted» (epic τίτλος is epic) δεν μπόρεσε να ολοκληρωθεί παρά το επιτυχημένο Kickstarter του. Τα γνωστά δηλαδή: Steam -> Early Access -> WIN! Βεβαίως, δεν έχουν όλα τα παιχνίδια την ίδια τύχη, καθώς ο δημιουργός πρέπει να επενδύσει πολλά στην alpha έκδοση του παιχνιδιού του, ώστε αυτό να είναι όσο πιο ελκυστικό γίνεται. Και όμως, λίγο polish, λίγο hype και υποσχέσεις είναι αρκετά για να προσελκύσουν gamers! Δεν μπορεί να το αρνηθεί κανείς… δουλεύει!

ΔΕΝ ΕIΝΑΙ OΛΑ ΡOΔΙΝΑ OΜΩΣ…

…and true enough, μία είδηση και μόνο είναι αρκετή για να δημιουργήσει αμφιβολίες και να προκαλέσει αρνητικές αντιδράσεις γύρω από το όλο θέμα. Η Ubisoft σκοπεύει να φέρει το Ghost Recon Online στο Steam Early-Access κάποια στιγμή την άνοιξη του 2014 (ήδη βρίσκεται στους καναδικούς servers της υπηρεσίας). Μιλάμε για ένα παιχνίδι που μετρά πάνω από 2 χρόνια σε beta στάδιο και, όπως λέει ο producer Corey Facteau, στα αρχικά σχέδιά τους ήταν να φέρουν το παιχνίδι στο Steam, παρέα με το «αδερφάκι» του, το Mighty Quest for Epic Loot, της Ubisoft επίσης. Και αν αναλογιστεί κανείς πως οι παίκτες μπορούν να μπουν στην beta και των δύο παιχνιδιών δωρεάν με μία εγγραφή στα εκάστοτε sites τους και πως το Mighty Quest απαιτεί να ξοδέψετε τουλάχιστον € 19,99 για να το αποκτήσετε άμεσα στο Steam, κατά πάσα πιθανότητα και το Ghost Recon θα ζητήσει κάποια λεφτά από τους παίκτες. Το funding της μαμάς Ubi μάλλον δεν είναι αρκετό; Όχι, ρε παιδιά… απλά όχι! Τα παιχνίδια αυτά ήδη πουλάνε starter packs και έχουν microtransactions μέσα στα core mechanics (αν και το οικονομικό μοντέλο είναι ικανοποιητικά δίκαιο), η συνεισφορά των παικτών για να μπουν στην beta είναι πραγματικά τόσο απαραίτητη;


Σε καλό δρόμο φαίνεται να είναι η Beta του Wasteland 2, παρά την αρκετά τσιμπημένη τιμή εισόδου!

«That’s why we can’t have nice things», που λένε και οι Άγγλοι. Όπου «τρέχει» το ρευστό, να είστε σίγουροι πως όλοι οι ζάμπλουτοι publishers θα καταφτάσουν, ψάχνοντας να βρουν τρόπο να μπουν και αυτοί στο χορό. Ήδη γνωρίζουμε πόσο δυνατό είναι το σλόγκαν «Να είστε οι πρώτοι που…». Οι πρώτοι που θα προ-παραγγείλουν, οι πρώτοι που θα αποκτήσουν την ultra-swag collector’s edition που δεν πιάνει μία μπροστά σε retail boxes παιχνιδιών των ’90s, οι πρώτοι που θα αποκτήσουν πρόσβαση στην τάδε beta κ.ο.κ. Να είστε σίγουροι πως υπάρχει αρκετός κόσμος (δεν μιλάω για την Ελλάδα του μνημονίου) που δίνει 50άρια και 60άρια για games χωρίς να το σκέφτεται καν. Πόσο πιθανό λέτε να βγει μία ΕΑ που θα χρεώνει για να προσκαλέσει κόσμο σε μία Battlefield beta; Αν το crowd-funding μεταμορφωθεί από μία συνειδητή κίνηση σε ένα ακόμα marketing trend, θα έλεγα αρκετά πιθανό. Εξαιρετικά πιθανό.

Και για να λέμε του λόγου το αληθές, μπορεί να περιμένουμε τα χειρότερα από τους πολυεκατομμυριούχους, σατανικούς publishers, αλλά δεν θα πρέπει να αγνοούμε τις πιθανές κακόβουλες προθέσεις ενός «μικρού» developer. Εξάλλου, οι μεν έχουν να διατηρήσουν καλές δημόσιες σχέσεις και οι δε μπορούν να θυσιάσουν την υπόληψή τους στην προοπτική ζεστού ρευστού! Τι θα γίνει άραγε αν το studio πίσω από το επόμενο sleeper-hit indie παιχνιδάκι που θα ξεπροβάλλει το κεφάλι του στο Early Access πρόγραμμα πουλήσει πενταψήφιο αριθμό copies και αποφασίσει να πάρει τα λεφτά και να την… κάνει; Η Valve θα πρέπει να υποκύψει στο αίτημα των καταναλωτών και να προσφέρει refunds για ένα προϊόν που δεν θα ολοκληρωθεί ποτέ. Τι θα γίνει όμως με τον developer… φυγά; Μηνύσεις; Πρόσληψη bounty hunters; Κανείς δεν ξέρει, αλλά θα έχει πλάκα. Πιο πιθανό σενάριο είναι να μη γίνουν όλα αυτά. Αντ’ αυτού, ενδέχεται να βλέπουμε developers να προχωρούν σε ένα βιαστικό launch, κυκλοφορία 1-2 patches και να αφήνουν στο μέλλον τους modders να διορθώσουν το χάλι (χμμμμ… αυτό θυμίζει κάτι στον αγαπητό αρχισυντάκτη μας… ένα γνωστό military simulator μήπως;). Πιο αστείο από όλα θα είναι η αντίδραση του community πάντως, τελεία και παύλα.

Share
Γράψτε τα Σχόλια σας ...
Για να κάνετε σχόλιο πρέπει να κάνετε login στο Forum